BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM......

31 May 2012

Rahsia disebalik umur 40 tahun...kejarlah akhirat yang kekal abadi....

Kami (Allah) mewasiatkan kepada manusia supaya dengan kedua-dua ibu bapanya, hendaklah berbuat baik. Ibunya mengandungkannya dengan susah payah, dan melahirkannya dengan susah payah. Dan mengandungkannya dan memisahkan (susuan) adalah tiga puluh bulan, sehingga apabila dia mencapai dewasa dan mencapai EMPAT PULUH TAHUN dia berkata: "Rabbi (wahai Tuhanku)! Tunjukilah daku untuk mensyukuri nikmat Engkau (Allah) yang telah Engkau (Allah) berikan kepadaku dan kepada ibu bapaku, dan supaya aku berbuat amal yang salih yang Engkau (Allah) redai, dan perbaikilah bagiku pada keturunanku. Sesungguhnya aku bertaubat kepada Engkau (Allah), dan sesungguhnya aku daripada golongan Muslimin (orang yang berserah diri).”
(Surah Al Ahqaf ayat 15)

dalam ulasan lain meriwayatkan, tempoh yang diberi oleh Allah untuk kita mencari jalanNYA dan berpegang pada TALINYA dalam usia sehingga mencecah EMPAT PULUH tahun... jika dalam usia tersebut tiada daya usaha untuk mencari jalan Allah, dan selepas melebihi EMPAT PULUH tahun umur kita, maka Allah menutup pintu hati untuk berubah.. adapun hati masih ingin berubah, tetapi susah untuk dibukakan pintu hati untuk berubah.. masalahnye cnfirmkah hidup kita cecah 40 tahun ?? As SOON AS POSSIBLE..... (ASAP) satu kata yang sering kita sebut tika ingin cepat dan tangkas dalam melakukan sesuatu... kerja dunia kita selalu utamakan tanpa suka menlengahkan... kalau tak "serabut bro buat keje last minit" siap awal kan senang.. boleh lepak sap kok, tengok movie, dating2... perghh.. selesanya...
dlam urusan dunia, lambat siap, lambat lah berjaya... TETAPI !!! MAHA HEBATNYA DAN PEMURAHNYA ALLAH kerana memberi kita masa sehingga jangkauan umur kita EMPAT PULUH TAHUN... itu pon kalau esok , lusa , tulat dan hari berikutnya berpihak pada kita... kalau malam ni memotong hari2 kita ??!!

jika kau fikirkan kau boleh, kau boleh melakukan... ~~~~~
jika kau fikirkan ragu-ragu, kau hampiri kakalahan.... ~~~~~~    
        ^_^

Dan mencapai umur 40 tahun.dan umur sekian adalah akhir dari kematangan dan kesempurnaan akal. Oleh kearna itu,diriwayatkan dari
ibnu Abbas:

Barang siapa yang telah mencapai umurnya 40 tahun namun kebaikanya tidak melebihi dari keburukanya, maka hendaklah ia bersiap-siap untuk masuk neraka. Dan oleh kerananya orang berkata,bila seseorang telah berumur 40 tahun, sedang ia tidak berbuat selain yang merendahkan rasa malunya saja,dan ia tidak menutupi lagi keburukannya yang telah lalu, sekalipun umurnya telah memberikan berbagai macam selama hidup.

Para ahli tafsir berkata, Allah tidak pernah membangkitkan seorang nabi pun sebelum umurnya 40 tahun, kecuali dua orang anak dari seorang bibi, Isa dan Yahya.

12 comments:

  1. Replies
    1. hurrrmmm agama kita... bukan agama orang lain... kau kalau tau sedikit ilmu Allah pon sharekan lah.. Rasulullah bersabda... "sampaikanlah dariku sesuatu ilmu walaupun sepotong ayat"
      niat tu yang penting.. tak salah rasanya nak masuk syurga sama2.. takkan nak kaya kat dunia je kan nak sama2.. :D suka, suka jugak.. akhirat jangan lupa.. suka didunia sementaja jep...

      Delete
  2. Ooohhh...!!!sngt sebak...xtau nape...anyway thanx ijan bg peringatan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. sama-sama.. untuk kita semua juga... selagi kita sesama islam.. tak rugi share... manusia sama je dimata Allah.. yang membezakan adalah amal bukan pangkat darjat dan harta..

      Delete
  3. hehhee... bagus... cekap je kerja ek.. :)
    good info!

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaaa... bese lah... tak suke lambat2...

      Delete
  4. terbaik bro..
    thanx

    ReplyDelete
    Replies
    1. thanks.. smoga kita sama2 perbaiki.. inshaAllah...

      Delete
  5. Thanks 4 remind me..info yg memberi kesan yg sgt mendalam...:-)

    ReplyDelete