BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM......

10 June 2012

PENGALAMAN mengajar kita.. BERANI kerana belajar.. BELAJAR DARI KESALAHAN. berkongsi apa yang tidak tahu.. bertanya apa yang tidak pasti... ^_^

pada hari Jumaat bersamaan 8 june 2012... waktu asar.


kejadian berlaku sewaktu aku ingin menunaikan solat fardhu asar di surau tempat ak bekerja.....
pada masa dan ketika ak nak solat, ak nampak seorang sahabat sedang solat dan niat dihati ingin mengimamkan dia..... 
                    TIBA2 ak terpandang keleher dia.. dia memakai rantai leher.... aku jadi was-was dan tak yakin untuk terus mengimamkan dia... then ak tunggu sampai dia habiskan solat dengan niat nak tegur dia..
 dengan ilmu yang kosong didada tapi ak cuba untuk berani menegur untuk tahu mane yang salah dan mana yang betul...  ^_^

Aku : bro, boleh tanye siket, sory eh,

bro2: ha ape die ?? tanye lah..

Aku : sory eh kalau macam kau rase kerek ke ape ke.. takde, just nak tanye.. rantai kat leher tu rantai ape  eh  ?? (ayat macam brader2 menegur)

bro2: ini, ini, ini rantai biase je.. kenape ek ?? ( bunyi serbesalah )

Aku : saya nak solat tadi niat nak jadi makmum lah, (eh bertukar saya pulak.. ahha).. pastu nampak rantai tu.. tu yang tanye tuh... jadi was2 plak.. bukan ape.. solat tu dah elok dah.. tapi bila pakai rantai plak takut solat yang elok tu jadi tak sah plak kan disebabkan bende2 yang remeh.... lagi pon laki kan memang takleh pakai rantai.. (haaaa mula dah...)

bro2: owhhhh.. nak tanye lah.... itu hadis atau ayat quran ek ?? kalau ayat quran stahu saya takde dalam quran... boleh terangkan tak ??? 

Aku: mololog "arggghh jemmm.. ak jadi jem pluss nervous.. dari tahu jadi blur.. (alamak, quran ke hadith ek ? ) ak lupe... tapi ak pernah bace.. alamakk.... kenape lupe lak nih ??"

Aku : takde lah bro... dalam quran kot tak silap... hurmmm sebenarnye saya pon tak pasti.. tapi memang ade lah... sory lah , kalau boleh tanye lah orang alim yang lain.. mungkin lebih detail, mungkin kau ade ilmu sendiri boleh tegur ak balik ape yang ak tak tahu... bukan ape.. just was2... kalau tak yakin tanye lah sheikh yang lebih hebat... apepon sory lah bro kalau kau agak rase nak tumbuk ak ke ape kan tadi... ahhaa..

bro2 : eh takde hal.. ak paham... kalau kita was2 kita pon bertanya kan.. ak paham, ak paham.. lek lah.. ak ok..... ape2 pon thanks coz tegur...

Aku : eh takde hal.. ape yang ak tau, dan mungkin kau tau kite share je.. dan tegur.. sifat rasulullah kan.. kita sam2 islam.. masing2 nak masuk syurga terus tanpa dihisab cuma tak kena pada cara walupun dah lakukan yang wajib... ahaha...

bro2 : eh lain macam ayat.. ahhaa.. ok thanks... grak dulu...



*sebab blur,nervous.. kejap (kau,aku) kejap (saya, kau) eh berubah-rubah lah... ahhaa.... 

begitulah kisah aku untuk dikongsi dengan pembaca... selepas dari hal itu aku terus cari balik.... ARGGHHH !! camne bley lupe plak.. malu plak tibe2 nak tegur orang tapi takde ilmu... hurmmm kurang2 pon ak tau kelemahan ak dan cuba untuk perbaiki... betul seperti kata pepata arab...
           " al ilmu bila amalin, kassyajari bilassamarin.." 
              ilmu tanpa amal seperti pohon tanpa buah

 dan selepas ak rujuk kembali pada kitab, blog, youtube.. ianya adalah hadith Rasulullah... dan memang tiada dalil yang sahih dalam Al-Quran menerangkan tentang pengharaman lelaki memakai rantai.. Sumber kedua, iaitu alHadis dan sumber-sumber hukum yg lain spt ijtihad fuqaha' serta 'Uruf boleh digunakan untuk memutuskan sesuatu hukum.   

Oleh yang demikian lelaki yang memakai gelang itu adalah perbuatan menyerupai perempuan. Hukum lelaki menyerupai perempuan adalah haram dan berdosa besar. Ini kerana Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wassalam melaknat lelaki menyerupai perempuan dan perempuan menyerupai lelaki sebagaimana hadits daripada Ibnu ‘Abbas Radhiyallahu ‘anhuma, katanya: 
Maksudnya:
“Rasulullah SAW melaknat orang-orang lelaki yg menyerupai perempuan dan orang-orang perempuan yg menyerupai lelaki” --- Hadis riwayat al_Bukhari

Dalam madzhab Syafi'iy(Fiqh alManhaji) menegaskan haram hukumnya berdasarkan hadis Bukhari (no 5546) yang bermaksud:
Dari Ibn Abbas RA, bahawa RasuluLlah saw melaknat lelaki yang menyerupai wanita dan wanita yang menyerupai lelaki."
Fiqh as Syafi'iy berpendapat haram hukumnya lelaki menyerupai wanita dalam berpakaian dan perhiasan seperti mengenakan anting-anting, loket, kalung, rantai leher dan gelang tangan. Juga diharamkan peniruan dalam bentuk percakapan dan lengganglengguk kecuali itu adalah asal kejadiannya (pondan).  



ini pula pandangan USTAZ AZHAR IDRUS .. dengar simpan dan amal....




so disini aku makin jelas dengan apa yang ak tak tahu dan apa yang ak tak jelas.....
SAH SOLAT  tapi TETAP HARAM bagi lelaki yang memakai rantai...
kerana syarat sah solat adalah :
"tutup aurat dan suci dari najis.."


THANKS SHEIKH!!!
and thanks for reading take it and share it. Allah will help u if u help urself and help people for Allah... inshaAllah....

No comments:

Post a Comment